Muziekproject voor de basisscholen 2022

Een verslag van het muziekproject voor de basisscholen in 2022, inclusief bijdragen van een aantal deelnemers.

Rond deze tijd van het Klankbord, kun je verwachten dat er een stuk zou komen over het ‘Muziekproject voor de basisscholen’, aangezien wij dit al jaren doen en het altijd in april plaatsvindt.
Hoelang dit project al draait? Geen idee… ik  ben de tel kwijt geraakt, maar ik denk dat ik niet overdrijf wanneer ik zeg dat het zeker tegen de 20 jaar aanligt. We hebben het de eerste jaren op een andere manier gedaan dan dat we het nu doen, maar dit is toch wel de meest fijne manier: een week voordat de kinderen uit groep 5 en 6 les kwamen nemen, mochten de kinderen uit die laatste groep kennis maken met de blaasinstrumenten en hun keuze (een top 3) opgeven bij Ria Bertens, die uiteindelijk (zoveel mogelijk rekening houdend met de wensen van de kinderen) de kinderen indeelde bij de instrumenten waarop zij 3 weken lang op de donderdagochtend 3 kwartier les kregen op hetzelfde instrument van een erkende muziekdocent.
De kinderen uit groep 5 konden zich weer met veel enthousiasme uitleven op het slagwerk, zij kregen van 2 erkende slagwerkdocenten.

Voor de coronacrisis zat de zaal van de Wetering vol met publiek, denk je maar eens in (6 klassen, want 3 basisscholen, ouders ,grootouders, broertjes en zusjes….) met die crisis was dat natuurlijk niet mogelijk vanwege de maatregelen. Het idee ontstond om met SOL de nummers in te spelen als een orkestband. De kinderen speelden dan mee met deze muziek en ondertussen werd het gefilmd, om dit later door te kunnen sturen naar de ouders van de kinderen conform de AVG wet.  We ervaarden dat dit beter werkte dan een volle Weteringzaal, dus werd besloten om dit zo door te zetten. Alle ontvangers van het optreden kunnen het op het gemak bekijken en het is  terug te zien wanneer men wilt.

Alle groepen 5 speelden mee met het nummer:  Head & Heart van Joel Corry.  Groep 6 liet zich horen met muziek uit de Efteling: 

Lage Weijkens: Fata Morgana

Blokkendoos groep 6 A:  African Beat (ook wel bekend als ‘De Elfjesdans’)

Vlinderboom en Blokkendoos groep 6B : Carnaval Festival

Wederom kregen wij veel enthousiaste reacties, zowel van de leerlingen als van de docenten.

Dit project zou natuurlijk niet mogelijk zijn, als er geen hulp zou zijn. Op woensdagavond moet er al zoveel mogelijk klaargezet worden en op de laatste donderdag (de dag van het optreden) moet de zaal feestelijk versierd zijn, het is tenslotte toch een soort van feestje.  Op donderdagochtend om 8.00 u al aanwezig zijn om die dingen te regelen die op woensdag nog niet konden, om vervolgens om 8.45 de eerste school te ontvangen. Daarom bij deze een bedankje naar:  

Ria, Sandra, Tess, Manon, Dennis, Bram, Corien en Bernadette.

Zonder muziekdocenten is niet mogelijk om dit allemaal tot stand te brengen, daarom ook een bedankje aan:

Stijn (trompet docent) Wendy (klarinet docente) Jana (hoorn docente) Pieter (trombone docent) Elisah (fluit docente), Juan (saxofoon docent) en Niels en Roel (slagwerkdocenten).

Tot volgend jaar!

Iris Hornman

Ps Uiteraard een groot dank je wel aan Iris die toch maar vanuit Rotterdam komt om ons gigantisch ter zijde te staan en ook nog dit stuk schreef.

Dikke dank je wel. Namens de rest van het team.

Door het oog van de deelnemers

Hoi, ik ben Amber en ik ga iets vertellen over het muziekproject op school.

Ik vond het heel erg leuk. Eerst komen er een paar mensen naar school met allemaal verschillende muziekinstrumenten. Dan gaan ze iets vertellen en daarna mag je alle instrumenten uitproberen met de hele klas. Je schrijft op een briefje welke je de leukste drie vond, op volgorde. De week erna komen ze terug en hoor je met wel instrument je aan de slag mag. 
 
Daarna ga je met een klein groepje met je muziekleraar mee en ga je oefenen. Dat doe je een paar keer, en je sluit het af met een opvoering. Dan is het alweer afgelopen. 
 
 
Amber Welschen (bs de Vlinderboom)

Het muziekproject door Jinte Conrads (“De Lage Weijkens)

Ik heb voor de meivakantie 3 weken saxofoonles gehad van Juan. We gingen met de klas op donderdagochtend naar De Wetering. In de klas waren verschillende groepjes met een ander instrument. 
Bij de eerste les gingen wij kennis maken met de saxofoon. We leerden dat je zonder rietje geen geluid uit de saxofoon kreeg. Bij de tweede les leerden we de noten a en b. Daarmee komen we de bladmuziek van de Fatamorgana oefenen. Tijdens de derde les gingen we nog een paar keer goed oefenen en toen optreden met de andere groepjes. Ik vond het heel leuk om te doen!! 
Jinte Conrads

Het muziekproject door Floor (“De Blokkendoos”)

Ik ben Floor en ik ben negen jaar.
Zelf speel ik dwarsfluit  bij juf Elisah en dat vind ik heel leuk.
Ik zit op de blokkendoos en daar deden we een muziek project.
Je mocht een instrument uit proberen en daarna mocht je een blad invullen met welke 3 instrumenten je het liefst wilde spelen.
Bij het muziek project speelde ik zelf klarinet bij juf Wendy
Dat vond ik heel leuk.
Heel veel vrienden en vriendinnen speelden ook dwarsfluit.
Ze hebben gezegd dat ze het heel leuk vonden
Ieder instrument oefende hetzelfde liedje.
Na 3 lessen oefenen gingen we samen optreden voor de andere klas.
Ik vond het muziek project super leuk!
En ik zou graag nog een keer willen!
Groetjes Floor
(Bs De Blokkendoos)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *